تکتا

ساخت وبلاگ

شما برای درمان ارتودنسی با کمک اینوزیلاین ها و سایر پلاک های شفاف ارتودنسی دندان باید تعداد زیادی از آن ها را استفاده کنید. هر پلاک شفاف تنها برای دو هفته استفاده میشود و باید تعویض شود زیرا دیگر نمیتواند دندان های شما را بیش از دو هفته صاف کند. بعد از این مدت زمان شما باید پلاک دیگری استفاده کنید که دندان های شما را یک مقدار دیگر صاف کند. بعد از استفاده از آخرین پلاک ارتودنسی نیز باید جهت حفظ موقعیت جدید دندان ها از نگهدارنده ها استفاده کنید. این نگهدارنده ها مانع از کج شدن یا تغییر مسیر دندان ها میشود. ریتینرها دو نوع هستند که در ادامه  مورد بررسی قرار گرفته اند.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی

این ریتینر متشکل از یک سیم فلزی نازک است که ما آن را به پشت دندانهای شما روبروی زبان میچسپانیم. نگهدارنده های ثابت راه حل دائمی تری جهت حفظ موقعیت جدید دندان ها ارائه می دهند که خطر از دست دادن، گم شدن و افتادن نگهدارنده شما را از بین می برد.

نگهدارنده متحرک ارتودنسی

نگهدارنده ها یا ریتینرهای متحرک ارتودنسی دو مدل هستند که یکی سیم مانند است و دیگری مانند ارتودنسی نامرئی اینوزیلاین شفاف است. کسانی که برای صاف شدن دندان هایشان از ارتودنسی نامرئی با پلاک های  شفاف استفاده کرده اند بیشتر تمایل دارند بعد از درمان نیز از نگهدارنده های متحرک و شفاف ارتودنسی استفاده کنند.

نکاتی که باید بعد از ارتودنسی نامرئی رعایت کنید

بعد از ارتودنسی ثابت و نامرئی و … شما باید برای مدت زیادی از نگهدارنده ها استفاده کنید. شاید لازم باشد سالها نگهدارنده داشته باشید. در ادامه با چند روش نگهداری و مراقبت از نگهدارنده ها بعد از ارتودنسی نامرئی اشاره خواهیم کرد.

مسواک بزنید

هر دو طرف نگهدارنده قابل جابجایی خود را با مسواک نرم هر روز مسواک بزنید. هر هفته ، با خیساندن آنها در محلول تمیز کردن نگهدارنده ، به تمیز تر شدن و ضدعفونی شدن آن ها کمک کنید.

مراقبت از نگهدارنده های ثابت را جدی بگیرید

مهمترین نکته بعد از ارتودنسی نامرئی تمیز کردن منظم نگهدارنده ها است. برای نگهدارنده های ثابت ارتودنسی، دو بار در روز سیم ریتینر خود را خوب مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بزنید چراکه ریتینر ثابت ارتودنسی به راحتی می تواند ذرات مواد غذایی را به دام بیندازد ، بنابراین تمیز کردن آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یا پیشگیری از بیماری لثه ضروری است. مراقبت از نگهدارنده ها به این معنی است که شما هزینه ارتودنسی را کاهش میدهید و اگر جنین نشود به خاطر تعویض دستگاه ها و تکرار دوباره ارتودنسی قیمت ارتودنسی دندان برای شما بیشتر هم خواهد شد.

به صورت اصولی از نگهدارنده های متحرک محافظت کنید

ریتینرهای متحرک همانگونه که از نامشان بر میآید قابلیت جابجایی دارند. یعنی هر زمان که بخواهید چیزی بخورید یا بیاشامید میتوانید آن ها را بردارید. زمانی که آن ها در داخل دهان شما نیستند حتما حواستان باشد که آن ها را گم نکنید یا زیر پا نگذارید و یا حتی مانع از رسیدن حرارت و گرما به آن ها شوید.

مراقبت تحرک و جنب و جوش خودتان باشید

نگهدارنده خود را هنگام بازی یا داشتن فعالیت ورزشی بردارید و بعد از بازی آن را دوباره استفاده کنید. سعی کنید برای این موقعیت ها که احتمال وارد شدن ضربه به دندان و ریتینر وجود دارد از محافظ دهان یا ماوس گاردها استفاده کنید.

سرخود اقدام به دست کاری یا تنظیم ریتینر نکنید

هرگز سعی نکنید خودتان به تنهایی نگهدارنده ها را مخصوصا پس از ارتودنسی نامرئی تنظیم کنید. اگر فکر می کنید نگهدارنده شما نیاز به تنظیم دارد، ابتدا آن را نزد متخصص ارتودنسی خود ببرید تا او اینکار را به درستی و اصولی برای شما انجام دهد.

 

تا هر وقت متخصصص به شما گفت از نگهدارنده استفاده کنید

خود دستگاه های ارتودنسی نامرئی مانند اینویزیلاین ها و سایر پلاک های شفاف ارتودنسی به بهبود طرح لبخند شما کمک میکنند. بعد از برداشته شدن این دستگاه ها ممکن است دندان ها به حالت سابق برگردند یا دوباره کج شوند. برای همین استفاده از نگهدارنده ها بسیار مهم است. دقیقا مانند زمانی که اینویزیلاین داشتید و با تعهد از آن ها استفاده میکردید، برای نگهدارنده ها نیز باید تعهد داشته باشید جهت حفظ موقعیت صاف شده دندان ها از ریتینرها استفاده کنید. به عبارتی حتما و حتما تا هر زمان که متخصص ارتودنسی بخواهد شما باید از ریتینرها استفاده کنید و سر خود استفاده از آن ها را پایان ندهید.

منبع : سایت دکتر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 195 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت: 20:34

خبر خوب این است که بیشتر افراد کاندیداهای خوبی برای کاشت ایمپلنت هستند. با این حال یک کاندید ایده آل باید حتما 4 شرط زیر را داشته باشد تا نتایج عمل به درستی رقم بخورد:

بافت لثه حتما باید سالم و مقاوم باشد

داشتن لثه کاملا سالم از اولین شرایط جراحی ایمپلنت است. لثه ها باید به اندازه کافی سالم باشند تا بتوانند به خوبی اطراف ایمپلنت را احاطه کنند تا هم از آن حمایت کنند و هم زیبایی طبیعی به دندان کاشته شد ببخشند.

با این حال اگر لثه شما مشکلی دارد (برای مثال بیماری لثه دارید) همچنان می توانید ایمپلنت بکارید. هر نوع بیماری و عارضه مرتبط با لثه را قبل از کاشت می توانید در یک کلینیک دندانپزشکی مجهز درمان کنید و پس از سلامتی کامل برای جراحی به متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه کنید.

اندازه، تراکم و ساختمان استخوان فک مناسب باشد

از آنجا که ایمپلنت در داخل استخوان فک کاشته می شود، باید به اندازه کافی بافت استخوانی با تراکم بالا وجود داشته باشد. سالم بودن بافت استخوان باعث می شود که استخوان بتواند بهتر ایمپلنت را احاطه کند.

حتی اگر به اندازه کافی بافت استخوانی نداشته باشید باز هم می توانید کاشت دندان با ایمپلنت را در نظر بگیرید. عمل پیوند و بازسازی استخوان می تواند هر مقدار بافت استخوانی که ما نیاز داریم را تامین کرده و ما را آماده انجام عمل کنید.

همچنین عمل لیفت سینوس قبل از جراحی ایمپلنت دندان در افرادی که با کمبود استخوان مواجه هستند می تواند بسیار راه گشا باشد.

در بعضی مواقع هم تراکم استخوان زیاد نیست و یا قطر آن کم است می توان از مینی ایمپلنت استفاده کرد که یک روش جدید و پر طرفدار محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با مینی ایمپلنت روی لینک کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ونیر کامپوزیت

حتی الامکان سیگار و سایر دخانیات مصرف نشود

زمانی که بافت لثه، دندان یا استخوان آسیب می بیند و یا تحت عمل جراحی دچار تهاجم می شود، مدتی زمان لازم است تا این بافت ها ترمیم شوند. طی این مدت هر عامل داخلی یا خارجی که باعث کاهش جریان خونرسانی و تغذیه به این بافت ها می شود، می تواند روند ترمیمی را با مشکل مواجه کند.

و از آنجا که عمل کاشت ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی در نظر گرفته می شود که هم لثه و هم استخوان درگیر هستند، استعمال هرگونه دخانیات شامل سیگار روند بهبود را به شدت با مشکل مواجه می کند. بنابراین یک کاندید ایده آل بهتر است که سیگار نکشد.

شخص باید متعهد به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان باشد

ایمپلنت کاشته شده به همان میزان که یک دندان واقعی و طبیعی نیاز دارد، باید مراقبت و نگهداری شود. بنابراین افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی می کنند کاندید خوبی هستند و افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و توجه کمتری به دستورالعمل ها و توصیه های متخصص ایمپلنت دارند کاندید خوبی برای انجام این عمل نیستند.

بیشتر بخوانید :

لمینت دندان

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 326 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت: 20:30

روکش دندون تقریبا آخرین روش ترمیم دندان هستش که در موقعیت های مختلفی استفاده میشه و بسته به نوع روکش قیمتش هم بسیار بسیار متفاوته. برای همین دندانه یه جدول براتون آماده کرده و توش هزینه روکش دندان در سال ۱۴۰۰رو آورده. جدول رو نگاه کنید و بعدش چیزایی که در ادامه جدول اومده رو هم مطالعه کنید تا بیشتر با نحوه محاسبه قیمت روکش دندان در سال ۱۴۰۰ آشنا بشید.

هزینه و قیمت روکش دندان در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

در جدول زیر جدیدترین قیمت های روکش دندان رو درج کردیم که البته سعی می کنیم به مرور زمان به روزرسانی کنیم. تا اونجا که ممکنه سعی می کنیم دقیق قیمت درج کنیم. اما متاسفانه قیمتا یک محدوده نسبتا زیادی داره و ما مجبوریم که حداقل و حداکثر بگیم. هرچند که شاید حداکثر قیمت روکش دندان حتی بیشتر از چیزی باشه که ما درج کردیم.

روکش هایی که تحت عنوان PFM یا به زبان خودمان پی اف ام شناخته می شوند، از رایج ترین و پراستفاده ترین تاج دندان یا روکش های دندانپزشکی هستند که طرفداران زیادی نیز دارند. این روکش ها ترکیبی از سرامیک و فلز هستند. بخش خارجی این روکش ها چینی یا پرسلین (همان سرامیکی) است که همرنگ دندان هاست و بخش داخلی آن نیز از جنس فلز است که استحکام زیادی به آن می بخشد. قیمت روکش دندان پی ام اف تقریبا مشابه قیمت روکش دندان کامپوزیت ونیر است..5k

همانطور که از نامشان پیداست روکش دندان فول سرامیک تماما از جنس سرامیک هستند و در ساختار آن ها فلز یا ماده دیگری وجود ندارد. اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر در این خصوص صحبت کنیم باید بگوییم که این روکش دندون معمولا از جنس پرسلین است. ظاهر طبیعی این روکش ها باعث شده که افرادی که شیفته ظاهر طبیعی دندان هستند رو به سوی نصب این روکش ها بیاورند. اما به نسبت روکش های پی ام اف استحکام کمتری دارند زیرا فلز در ساختار آن ها بکار نرفته. برای اتصال این روکش باید ضخامت نسبتا زیادی از دندون را تراشید. قیمت این روکش دندان نسبتا بالا است زیرا شباهت بسیار زیادی به دندان واقعی خودتان دارد.

روکش لامینیت یا لمینت دندان

هزینه روکش دندان در سال ۹۹ لامینیت همراه با هزینه لابراتوار        ۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان

لمینت ها این روزها بسیار شناخته شده و البته پر استفاده هستند. لمینت دندان در اصل روکش دندان نیستند بلکه نوعی ونیر دندان هستند. اما چون برخی فکر میکنند که لمینت روکش است ما تنها قیمت آن ررا به صورت یک محدوده درج کرده ایم. از این ونیرها برای طراحی یا اصطلاح طرح لبخند استفاده میشود. لمینت ها بخش جلویی دندان ها را می پوشانند و کاری به سطح پشتی آن ها ندارند. معمولا از این روکش ها برایی پشتیبانی و تغییرات ظاهری جلوی دهان استفاده میشود. قیمت لمینت دندان در مقایسه با سایر روکش ها بیشتر و هم‌رده زیرکونیا است.

هزینه روکش طلا ۱۴۰۰

هزینه روکش دندان طلا در سال ۹۹

روکش طلا یک روکش تمام فلز است که معمولا هر کسی دندان هایش را با طلا روکش نمیکند. سابق بر این تعداد زیادی از کلینیک های ترمیمی و زیبایی دندان اقدام به نصب روکش دندان طلا میکردند اما اکنون به دلیل قیمت بالای طلا و صعود قیمت طلا کمتر کسی میتواند روکش طلا انجام دهد. برای همین هزینه آن را درج نکردیم. ولی هزینه آن نه تنها به وزن آن وابسته است که هزینه لابراتوار شامل طراحی و ساخت روکش مخصوص شما را نیز باید حساب کنید.

هزینه روکش زیرکونیا در سال ۱۴۰۰

هزینه روکش دندان زیرکونیا در سال ۱۴۰۰+ هزینه لابراتوار آپدیت شد              ۲.۲۰۰.۰۰۰ تا ۳.۲۰۰.۰۰۰

این روکش ها از جمله گرانترین ها هستند. در ساخت این روکش نیز از فلز خبری نیست. حنس آن ها تمام سرامیک است با این تفاوت که با کمک یک لایه زیرکونیا تقویت شده است و از استحکام نسسبتا زیادی برخوردار است. متخصصان بر این باورند که استحکام روکش دندان زیرکونیا حتی از روکش پی ام اف هم بیشتر است. ظاهر زیبای آن ها باعث شده هواداران زیادی داشته باشند اما معمولا هر کسی اقدام به نصب آن ها نمیکند

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 361 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت: 20:28

مواد سازنده یا تشکیل دهنده

بریس ها یا از فلز ساخته شده اند یا اینکه از سرامیک (ارتودنسی سرامیکی). براکت ها به سطح دندان ها چسپیده میشوند و با کمک سیم قوس دارد و الاستیک ها به همدیگر متصل میشوند. از طرف دیگر اینویزیلاین ها که همان ارتودنسی نامرئی و متحرک هستند از مواد پلاستیکی شفاف و بینظیری به نام بیسفنولا (BisphenolA) ساخته شده اند. بریس ها در مقایسه  با اینویزیلان ها هم دوام بیشتری دارند و هم هزینه کمتری دارند. در نتیجه در این آیتم از تفاوت اینویزیلاین با بریس ها، بریس یا ارتودنسی متحرک برنده است.

رنگ بندی (مرئی و نارئی بودن)

چند سالی است که بحث ارتودنسی رنگی در میان دوست داران این درمان بالا گرفته است. نوجوانان و جوانان بیشترین استقبال را از ارتودنسی رنگی میکنند و از سوی دیگر بزرگسالان اکثرا دوست ندارند که کسی متوجه شود ارتودنسی کرده اند و خود را انگشت نما نمیکنند. بریس ها به کمک الاستیک ها و بندهای ارتودنسی که رنگی هستند میتوانند به لبخند و دندان های ارتودنسی شده رنگ و لعاب بدهند. اما اینویزیلاین ها کاملا شفاف هستند و زمانی که روی دندان ها اینویزیلاین باشد کسی متوجه آن ها و درمان شما نمیشود.

هزینه ارتودنسی

بریس های فلزی معمولاً ارزانتر از اینویزیلاین ها هستند. متوسط ​​هزینه ارتودنسی ثابت با بریس فلزی بین 2000 تا 6000 دلار متغیر است در حالی که هزینه ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها در کل از 5000 دلار به 8،000 دلار متفاوت است. این حیث هزینه ارتودنسی به نظر میرسد که بریس  های فلزی گزینه بهتری برای استفاده باشند.

مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی

میزان مراجعه به مطب متخصص یک تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک است که به این راحتی ها نباید از آن بگذریم. بعد از نصب بریس ها شما باید حدودا هر ماه یکبار به مطب متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. در این ویزیت، متخصص با دقت دهان و دندان شما را ارزیابی میکند و روند حرکت دندان ها را نیز چک خواهد کرد. بعد از ارزیابی ها، اگر لازم باشد سیم قوس دار بین براکت ها را سفت کرده یا فشار را بیشتر میکند.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها حدودا هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند و باید به متخصص مراجعه کنید. با این حال هیچ نیرو، فشار و تنظیمات خاصی برای قرار دادن اینویزیلاین( ارتودنسی نامرئی ) ها یا پلاک های ارتودنسی شفاف لازم نیست.

نگهداری و مراقبت از ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی ثابت با بریس معمولا سخت و دشوار است. تمیز کردن آن ها نیازمند صرف وقت زیادی است. زیرا با وجود بریس ها ذرات ریز مواد غذایی بهتر بین دندان ها و بریس ها به دام می افتد و نیاز است زود به زود مسواک بزنید یا دندان ها را تمیز کنید. از این حیث مراقبت از ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی حتی سخت تر هم خواهد بود.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها نیازی به مراقبت زیادی ندارند و معمولا خودشان با آب ولرم تمیز شده و دندان ها را نیز با برداشتن اینویزیلاین ها بدون مزاحمت تمیز میکنیم.

نصب و برداشتن دستگاه

زمانی که میخواهید غذا، نوشیدنی و یا هر خوراکی بخورید نمیتوانید بریس فلزی بردارید زیرا محکم به دندان های شما متصل است. تنها کسی که میتواند بریس را متصل و جدا کند متخصص ارتودنسی است. از طرف دیگر به راحتی میتوان اینویزیلاین ها را حین غذا یا نوشیدنی خوردن برداشت و دوباره سرجایشان گذاشت. بنابراین از این حیث اینویزیلاین ها راحت ترند.

اثربخشی

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک میزان اثربخشی یا کارآمد بودن آن ها است. بریس فلزی معمولاً در موارد پیچیده ناهماهنگی دندان ها مانند ازدحام دندان ها، اوربایت، آندربایت و …. بسیار کارآمد است.  اما اینویزیلاین ها برای برطرف کردن مشکلات ساده تا متوسط دندانی تجویز میشوند.

آسایش و راحتی

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید سطح راحتی است. بریس های فلزی معمولاً راحت تر هستند زیرا در ماه اول بعد از نصب ممکن است به شما کمی تجربه درد بدهند با این حال بعد از آن شما به آن ها عادت کرده و تقریبا جزئی از شما میشوند. اما اینویزیلاین ها چون متحرک هستند، عادت کردن به آن ها کمی سخت تر است. و چون خیلی کند دندان ها را جابجا میکنند احتمالا بیشتر باعث ناراحتی شما میشوند.

مدت زمان صاف کردن دندان ها

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک مدت زمان صاف کردن دندان ها است. معمولا در ارتودنسی ثابت با بریس فلزی برای صاف شدن دندان ها زمان کمتری نیاز داریم. این بریس ها میتوانند در مدت زمانی 1 یا دو ساله شدیدترین مشکلات دندانی را منظم و اصلاح کنند.

از طرف دیگر در ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها، از آنجا که دندان ها طول میکشد صاف شوند، مدت زمان ارتودسی نیز زیاد است. اگر شخص در استفاده از ارتودنسی متحرک متعهد باشد و همیشه به موقع و در اغلب اوقات از اینویزیلاین ها استفاده کند احتمالا زودتر مشکل درمان شود. اما اگر شخص فراموش کند به طور منظم از آن ها استفاده  کند، مدت زمان ارتودنسی بیشتر خواهد شد.

نتیجه نهایی درخصوص تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

مطابق چیزی که ما در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم به نظر میرسد در کل ارتودنسی ثابت با بریس ها بهتر از ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها است. زیرا هم راحتی بیشتری دارند و هم کارآمدترند. از همه مهمتر هزینه کمتری نیز دارند.

منبع : دکتر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 198 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت: 19:03

ما این سوال را از دکتر شاهین شمس از بهترین بهترین متخصص جراحی بینی در تهران پرسیدیم و جواب کوتاه ایشان بله بود. این جراح زیبایی به ما توضیح دادند که:

"در واقع ما می توانیم بدون جراحی رینوپلاستی هم شکل و ظاهر بینی خود را تغییر دهیم. بنابراین تا این جای کار ادعای عمل بینی بدون جراحی صحت دارد اما این همه ماجرا نیست.... پیش از هرچیزی باید بدانید هر روشی بدون جراحی و مداخلات جراحی کاملا موقتی است و نتایج کوتاه مدتی در بر دارد. به عبارتی تمام روش هایی که با عنوان روش های غیر جراحی بینی بر شمرده می شوند همگی موقت هستند زیرا هیچ کدام از ساختارهای بینی بدون پوست را تغییر نمی دهند..."

"...ما در هیچ کدام از این روش ها ندست به استخوان، غضروف، بافت مخاطی و حتی عروق خونی نمیزنیم بنابراین مشکل به هیچ عنوان برطرف نمی شود و بلکه به صورت ظاهری شکل بینی کمی متناسب تر و متعادل تر می شود."

روش های غیر جراحی برای تغییر شکل بینی کدامند؟

روش های غیر جراحی بینی شامل تزریق ژل و پر کننده های پوستی است. در این روش بر اساس فرم بینی، بینی هایی که به صورت جزئی دچار عدم تقارن، فرورفتگی یا برآمدگی هستند را متعادل می کنند.

در واقع یک پزشک متخصص که می تواند یک جراح بینی هم باشد، فیلرها یا پر کننده های پوستی مختلف را به بخش های مختلف بینی تزریق میکند تا به بینی حجم بدهد. با اینکار بینی ظاهری بهتر و متقارن تر پیدا می کند.

کابرد پر کننده های پوستی برای زیباسازی بینی چیست؟

با پر کردن اطراف برآمدگی ها، ظاهر برجسته بینی را کاهش می دهند

فرورفتگی ها یا شیارهای ناخوشایند را کاهش داده یا از بین ببرید

تقارن را بهبود می بخشند

افتادگی نوک بینی را برطرف می کنند

پل بینی را صاف می کنند

بیشتر بخوانید : بیمه عمل زیبایی بینی

عوارض تغییر شکل بینی بدون جراحی

همانطور که گفته شد، تزریق با اکثر پرکننده های دیگر موقتی است. بنابراین برای حفظ نتایج، باید بارها و بارها برای تزریق به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

هزینه ها می توانند به مرورزمان بیشتر شده و به صرفه نباشد

افرادی که حساسیت پوستی یا بیماری خود ایمنی دارند هم ممکن است با عوارض غیرقابل جبرانی مواجه شوند

کیفیت پوست با تزریق بیش از حد و مکرر افت می کند.

ممکن است واکنش الرژیک ایجاد شود

بروز عفونت دور از انتظار نیست

نتایج زیبایی ممکن است ناپایدار ، نامتقارن باشد و یا رضایت بخش نباشد

آسیب پوست بینی محتمل است

امکان جابجای مواد تزریقی و ایجاد برآمدکی زیاد است

مزیت جراحی بینی نسبت به تزریق فیلر چیست؟

اگر قصد تغییر شکل مناسب بینی به صورت دائمی دارید باید قید عمل بینی بدون جراحی را بزنید زیرا این روش موقتی است و عوارض زیادی نیز دارد. در عوض انجام عمل جراحی زیر نظر یک جراح بینی حاذق می تواند نتایج بهتر و دائمی برای شما به دنبال داشته باشد.

از هر نظر عمل بینی به روش جراحی بهتر است و با وجود پیشرفت های حوزه جراحی پلاستیک خطرات ناشی از جراحی نیز روز به روز کاهش میابد و نتایج طبیعی تر خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص تفاوت دو روش جراحی و غیرجراحی بینی باید بدانید این است که روش غیر جراحی صرفا برای بهود زیبایی است و هیچ تاثیری روی عملکرد بینی ندارند. یعنی اگه به واسطه فرم بینی مشکل تنفسی دارید با روش تزریق فیلر مشکل نه تنها بهتر نمی شود که بدتر هم خواهد شد.

اما با عمل بینی به روش جراحی به جز زیبایی و ظاهر بینی، عملکرد تنفسی نیز بهتر شده و حتی اغلب مشکلات بینی مثل مشکلات سینوس نیز بهبود میابند.

بیشتر بخوانید : 7 تفاوت اصلی و ظاهری بینی مردان و زنان

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 179 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت: 18:59

لمینت دندان نوعی ونیر دندانپزشکی است. ونیرها پوسته ها یا لایه های بسیار نازک و همرنگ دندان هستند که برای پنهان کردن عیوب و مشکلات ظاهری دندان ها به سطح جلویی دندان متصل می شوند. به لمینت دندان، ونیر پرسلین، لمینیت یا لامینیت نیز گفته می شود. ادامه مقاله را بخوانید تا با کاربردها، مزایا، معایب، هزینه و مراحل نصب این ونیر ها بیشتر آشنا شوید.

لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

ونیرهای پرسلین قادرند تقریبا تمام مشکلات ظاهری دندان (به جز پوسیدگی) را برطرف کرده یا پنهان کنند. لمینت دندان می تواند مشکلات دندانی زیر را برطرف کند:

تغییر رنگ و یا ایجاد لکه در سطح یا عمق دندان (که با هیچ روش دندانپزشکی دیگر مانند بلیچینگ دندان از بین نرفته است)

دندان هایی که به صورت جزئی کج شده اند یا دچار ازدحام هستند

بستن فاصله بین دندان ها (فاصله ای که بیشتر از 0.5 میلی متر باشد)

همسطح کردن دندان های کوتاه و بلند

شکستن دندان

لب پر شدن دندان

ترک خوردن دندان

و ….

بیشتر بخوانید :

ایمپلنت دندان

مزایای لمینت دندان کدامند؟

4 مزیت اصلی ونیر های پرسلین عبارتند از:

بسیار زیبا، طبیعی و مشابه مینای دندان هستند

پرسلین “طبیعی” ترین ماده جایگزین مینای دندان است. زیرا بسیاری از خصوصیات مینای دندان را دارا است.

به عنوان مثال، نحوه جذب و و رفلکس نور توسط لمینت ها دقیقا مشابه جذب و دفع نور در ساختار مینای دندان است. یعنی در مقابل نور، همان وضعیتی را دارد که مینای واقعی دندان ما دارد.  از این نظر دندان لمینیت شده هیچ تفاوتی با دندان های مجاور خود که لمینت نشده اند ندارد.

دوام و ماندگاری بالایی دارند

لمینت ها به جای اینکه به سطح مینا چسپیده شوند، به یک لایه تراش خورده مینا میچسپند. این یعنی پیوندی که به واسطه چسب مخصوص به لمینیت و دندان ایجاد شده نسبتا قوی تر است. زیرا در سطح میکروسکوپی چسبندگی شیمیایی قوی بین دندان و ونیر حاصل شده است.

لک نمی شوند و تغییر رنگ نمی دهند

برخلاف باندینگ دندان یا نصب ونیر کامپوزیت ها که  به راحتی لکه دار شده و تغییر رنگ می دهند، لمینت ها به سختی تغییر رنگ می دهند. از این نظر لمینت ها حتی از مینای دندان برتر هستند. زیرا مینای دندان ساختاری متخلخل دارد و به مرور زمان دچار لک و تغییر رنگ می شوند. اما لمینت ها کاملا صاف هستند و اصلا متخلخل نیستند. بنابراین یا اصلا لک نمی شوند یا به سختی این اتفاق رخ می دهند.

استحکام زیادی دارند

بعد از روکش های فلزی، لمینیت های ساخته شده از جنس پرسلین مستحکم ترین جایگزین های دندانی هستند.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

لمینت دندان چه جنبه های منفی دارد؟

هزینه بالایی دارند

تهاجمی هستند (یعنی برای نصب آن ها دندان آسیب می بیند)

غیر قابل بازگشت است (کسی که لمینیت کرده باید تا آخر لمینت داشته باشد)

به اندازه مینای دندان قوی نیستند (زیرا مینا سخت ترین و قوی ترین ساختار بدن انسان است)

برای دندان های پوسیده و بیمای لثه مناسب نیستند

هزینه تعمیرو تعویض آن ها زیاد است

هرچیزی را با آن ها نمی توان خورد یا نوشید

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 294 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1400 ساعت: 20:57

خب بیایید مرحله به مرحله فرآیند کاشت ایمپلنت دندان را با هم بررسی کنیم و ببینیم که اصلا این پروسه چند مرحله است و در هر مرحله چه اتفاقی رخ میده.

اولین مرحله کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

اولین مرحله در واقع مراجعه به یک متخصص کاشت ایمپلنت خوب که معمولا یا یک دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی یا جراح دهان و دندان است. این متخصص در همان ابتدا شما را به طور دقیق ارزیابی میکند و با کمک تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس موقعیت دندان های شما و مشخصا جای خالی دندانتان را بررسی و چک میکند. اگر هنوز دندان خود را نکشیده اید، متخصص بررسی میکند که چگونه و با چه تدابیری باید دندان را کشید و سپس از کی باید اقدام به عمل جراحی کرد.

متخصص با کمک اسکن اشعه ایکس میتواند تراکم استخوان فک شما را بررسی کند. از آنجایی که این عمل یعنی کاشت ایمپلنت، نیازمند بافت استخوانی کافی است، اگر شما بافت کمی داشته باشید احتمالا نیاز به عمل پیوند استخوان داشته باشید.

 متخصص همه چیز درباره ایمپلنت دندان را از مرحله آمادگی های پیش از عمل تا خود عمل و دوره نقاهت را برایتان توضیح خواهد داد. او همچنین برایتان توضیح خواهد داد که آیا برای عمل نیازمند پیوند استخوان هستید یا نه.

پیوند استخوان و کشیدن دندان ها

چنانچه متخصص ایمپلنت تشخیص دهد که بافت استخوان فک شما برای عمل کم است باید تحت عمل جراحی پیوند استخوان قرار بگیرید. در این عمل از خودتان و یا از استخوان شخص دیگری برای تقویت بافت استخوانی فک شما استفاده میشود. بعد از این عمل شما باید ۴ تا ۱۲ ماه صبر کنید تا بتوانید وارد مراحل ایمپلنت دندان شوید. زیرا فک شما باید کاملا ترمیم شود تا بتوانید دندان جدید بکارید

کاشت پایه ایمپلنت دندان

قرار دادن پایه ایمپلنت مهمترین مرحله کاشت ایمپلنت دندان است. پایه ایمپلنت یک پیچ کوچک فلزی و بسیار مقاوم هستش که باید وارد استخوان فک بالا یا پایین شما شده و در آن فیکس و محکم شود. این قطعه قرار است که دقیقا مشابه ریشه دندان شما عمل کند و همان اندازه محکم و با دوام باشد.

فرآیند کاشته شدن این قطعه چیزی بین ۱ تا ۲ ساعت و بلکم بیشتر طول خواهشد کشید اما معمولا همان یک تا ۲ ساعت طول میکشد. در تمام مدتی که جراح یا متخصص در حال کاشت و متصل کردن این پایه به استخوان فک است شما به لطف داروهای بیهوشی، در خوابی عمیق و راحت هستید و این یعنی در طول عمل شما دردی ندارید.

قرار دادن هیلینگ کلار

بعد از اینکه پایه، به استخوان فک جوش خورد به یکی از مراحل ایمپلنت دندان که البته مینی مرحله باید بهش گفت میرسیم. در این مرحله جراح یا متخصص ایمپلنت، یک قطعه کوچک به نام هیلینگ کلار را به پایه ایمپلنت متصل میکند.

اگر نمیدونید هیلینگ کلار و نقشش در ایمپلنت دندان چیست : این قطعه کوچک در واقع مانع از رشد بافت لثه و قرار گرفتن روی پایه ایمپلنت میشود. اگر ما این قطعه را بعد از کاشت پایه قرار ندهیم، لثه رشد کرده و یا با تغییر موقعیت روی پایه را میگیرد. به این قطعه به چشم درپوش چاه آب نگاه کنید. این قطعه همچنین به روند بهبود لثه و استخوان فک کمک میکند.

حدود ۱۰ تا ۱۴ روز باید این قطعه روی پایه قرار داشته باشد. تا بتوانیم بعد از برداشتنش وارد مراحل دیگر برویم.

قرار دادن اباتمنت به پایه ایمپلنت

بعد از جاگذاری بخش پایه، قرار دادن اباتمنت از مهمترین مراحل ایمپلنت دندان به حساب میاد. ما در این مرحله بعد از اینکه هیلینگ کلار را برداشتیم، یک قطعه کوچک را به پایه ایمپلنت پیچ میکنیم و بعد از تمام شدن اینکار، اگر بیش از یک جای خالی دندان داشته باشید، متخصص ایمپلنت یا جراح دندان به سراغ قرار دادن پایه و اباتمنت بعدی میرود.

اگه نمیدونی اباتمنت و نقشش دقیقش در ایمپلنت دندان چیست : اباتمنت یک قطعه کوچک و مهم در یک واحد ایمپلنت دندان است. ما به این قطعه رابط هم میگوییم . رابط بین دو چیز. در خصوص جایگزینی دندان، اباتمنت قرار است رابط بین پایه ایمپلنت و تاج دندان باشد. در واقع، اباتمنت در نقش یک پل بین دو جا است.

در همین مرحله متخصص یک روکش دندان موقت را روی اباتمنت سوار میکند تا تاج دندان مخصوص شما ساخته شود. ساخته شدن تاج مختص شما چیزی حدود ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز داره و تا آن زمان شما باید مراقب تاج موقت خودتان باشید تا آسیبی به آن وارد نشود.

قرار دادن تاج دائمی

امیدوارم تا اینجای کار متوجه جزئیات مراحل ایمپلنت دندان شده باشید تا بتوانیم با دید بهتری وارد مرحله آخر بشیم. در این مرحله ما قرار است که یک تاج دندان را روی اباتمنت سوار کنیم.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت ها بسته به نوع آن ها و عمل جراحی هزینه های متفاوتی روی دست افراد میگذارند. ما در یک مقاله به طور کامل به بررسی هزینه ایمپلنت دندان پرداخته ایم که میتوانید با مراجعه به آن صفحه از قیمت ها مطلع شوید.

منبع : https://www.dandaane.com/

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 326 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1400 ساعت: 20:54

آناتومی لبخند بسیار جذاب است و شامل لب های بالا و پایین، دندان ها و خط لثه است. لبخند شما تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما دارد و هرچه لبخند زیباتر، یکدست تر و سفیدتری داشته باشید نشان از بالا بودن اعتماد به نفس و سلامتی بالای شما دارد. یکی از راه های اصلاح طرح لبخند و زیباسازی آن ارتودنسی دندان است. اما ارتودنسی دندان تنها به منظور زیبایی نیست و می تواند مسائلی فراتر از زیبایی لبخند را پوشش دهد. بهبود عملکرد دهان و دندان علاوه بر زیبایی مهم ترین وظیفه ارتودنسی دندان است. اما ما از کجا بدانیم که مشکل ارتودنسی ما دقیقا چیست؟ آیا زیبایی است یا عملکردی؟

منظور از مشکلات زیبایی ارتودنسی چیست؟

وقتی صحبت از عملکرد یا زیبایی شناسی در سلامت دندان می شود، جواب می تواند پیچیده تر از آنچه فکر می کنید باشد. به طور دقیق، بی نظمی دندان ها، ازدحام بیش از حد، کج بودن و فاصله نامتقارن ممکن است برای بعضی از افراد مساله زیبایی شناسی باشد و برای برخی دیگر تنها مساله عملکردی باشد. به عبارتی اینکه مشکل ارتودنسی زیبایی است یا عملکردی در اغلب اوقات به خودتان بستگی دارد. یعنی ممکن است شما تنها فکر کنید که این مشکلات زیبایی صورت و لبخند شما را به خطر می اندازند و برای همین هدف شما از درمان ارتودنسی دندان زیبایی خواهد بود.

اصلی ترین هدف افراد از ارتودنسی در سراسر جهان مساله زیبایی است

بهبود و زیبایی لبخند شایع ترین دلیلی است که افراد به دنبال درمان ارتودنسی هستند. زیرا با بهبود طرح لبخند افراد دارای اعتماد به نفس و زیبایی چهره بیشتری میشوند.

اما یک مساله مهم دیگر در این خصوص بحث عملکرد دندان ها و دهان است. افرادی که دندان شلوغ یا کج دارند، در خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان، ایجاد حفره و یا عفونت لثه قرار دارند. زیرا دسترسی آن ها به فضای بین دندانی و یا به اطراف دندان های کج و ناصاف سخت است. و یا حتی کح بودن دندان باعث مشکل گوارشی یا کلامی شده است. بنابراین با این مشکلات چگونه باید برخورد کرد؟

بیشتر بخوانید :

منظور از مشکلات عملکردی ارتودنسی چیست؟

مسائل ارتودنسی عملکردی بسیار نادر اما جدی تر هستند. این مشکلات باعث ایجاد درد در فک و یا مانعی بر توانایی افراد در تکلم، جویدن، گوارش و یا کارهای روزمره دیگر میشوند. مشکلات عملکردی ارتودنسی چیزی فراتر از مساله زیبایی هستند. آن ها نه تنها زیبایی لبخند را به خطر می اندازند که عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار میدهند.

هدف کسانی که مشکل عملکردی دارند از ارتودنسی چیست؟

افرادی که با این مسائل مواجه هستند معمولا هدفشان از ارتودنسی ابتدا برطرف کردن مشکل عملکردی یا ارتودنسی فانکشنال است و در قدم بعدی شاید زیبایی. اما افرادی که مساله عملکردی ندارند و صرف دغدغه زیبایی دارند هدف اولشان زیباسازی لبخند است.

انواع مشکل عملکردی ارتودنسی کدامند؟

انواع مال اکلوژن یا مشکلات بایت در افراد مختلف یک مسئله معمول ارتودنسی و دلیل گسترده ای برای درمان ارتودنسی دندان است. مال اکلوژن همچنین می تواند با عوارض جانبی جدی مانند سردردهای مزمن، انسداد بینی، سندرم آپنه خواب و حتی درد کمر همراه باشد. عدم تقارن صورت یا فک یکی دیگر از موارد عملکردی است که به دلیل افزایش فشار روی دندان ها، فک و ماهیچه های صورت خطر بیشتری برای شکستگی دندان ایجاد می کند.

اوربایت شدید یا جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین به دلیل رشد بیش از حد فک فوقانی نمونه دیگری از موانع عملکردی برای دندانها و فک ما است. ازدحام دندان یا وجود فاصله بین دندان ها همچنین از مواردی است که منجر به نامتقارن، ضعیف و یا شلوغ شدن بایت میشود. این مشکلات مستقیما می تواند یک مشکل کاربردی باشد و باعث سختی و دشواری در جویدن غذا شود.

منبع : دکتر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 213 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:35

شاید با دیدن جدول هزینه های بالا چند سوال برایتان پیش آمده باشد. ما سعی میکنیم به بعضی از این سوالات پاسخ دهیم. چنانچه پاسخ سوال خود را در ادامه پیدا نکردید در زیر پست سوال خود را مطرح کنید تا ما به آن پاسخ دهیم.

قیمت ایمپلنت دندان در ۱۴۰۰ به چه عواملی بستگی دارد؟

فاکتورهای مختلفی میتوانند روی قیمت ایمپلنت دندان در سال۱۴۰۰ هر واحد ایمپلنت تاثیر بگذارد با این وجود جنس، برند، روکش، دستمزد جراح، درمان های مورد نیاز میتوانند موثرترین فاکتورها در این خصوص باشند.

چرا هزینه ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰ بالا است؟

برخلاف سایر روش های دندانپزشکی ، کاشت ایمپلنت دندان تخصص، مهارت و زمان زیادی نیاز دارد. این عمل نسبتا حساس است و باید در ایده آل ترین شرایط ممکن انجام شود. علاوه بر این ساخت خود هر واحد ایمپلنت هزینه زیادی نیاز دارد. به همین جهت قیمت ایمپلنت دندان معمولا بالا است. به علاوه از آنجا که قطعات ساخته شده اغلب در کشورهای خارجی ساخته میشود نوسانات ارز میتواند نقش بسیار مهمی روی افزایش تعرفه ها داشته باشد.

هزینه ایمپلنت دندان برای فک بالا و پایین یکی است؟

به طور کلی تعرفه ایمپلنت دندان چه برای فک بالا و چه پایین و چه حتی دندان های جلو و عقب یکی است.

آیا میتوان به صورت قسطی تعرفه ایمپلنت دندان را پرداخت کرد؟

با توجه به اینکه بیشتر قیمت ایمپلنت برای خود قطعات آن است لذا بیشتر مراکز درمانی به صورت نقدی هزینه ها را دریافت میکنند. اما ممکن است بتوانید یک کلینیک پیدا کنید که پول را بهخ صورت دو قسط ار شما بگیرد. یکی در آغاز کاشت و دومی در پایان کاشت و نصب روکش، پروتز یا تاج

بهترین جنس روکش ایمپلنت چیست؟

به طور معمول اغلب متخصصان از روکش های زیرکونیومی استفاده میکنند که کیفیت بالایی دارد. به همین خاطر هزینه ایمپلنت دندان با این روکش ها بیشتر است.

بهترین برند ایمپلنت دندان چیست؟

کشور سوئیس سازنده بهترین ایمپلنت های حال حاظر در دنیا است. بعد از آن آمریکا در رقابت با ایمپلنت های سوئیسی است. ایمپلنت های کره ای نیز با اختلاف زیاد نسبت به این دو به خاطر جنس خوب و مقرون به صرفه بودن توصیه می شوند

منبع : https://www.dandaane.com/

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 300 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:33

ونیر کامپوزیت دندان در کنار لمینت دندان یک روش بسیار رایج با هزینه نسبتاً کمتر برای بهبود ظاهر دندان ها و فرآیند اصلاح طرح لبخند است. این مقاله را بخوانید تا با کاربردهای این ونیرها، تصاویر و عکس ها، نحوه اجرا و هزینه آن‌ها بیشتر بدانید.

ونیر چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه وارد اصل موضوع شویم (و مفصلاً به موضوع اصلاح طرح لبخند با کمک کامپوزیت‌ها بپردازیم)، درباره “ونیر” صحبت کنیم. این ونیری که به صورت پیشوند یا پسوند به کامپوزیت وصل شده، در انگلیسی به صورت (VENEER) است. و به معنای پوشاندن دندان با کمک مواد دندانپزشکی است.

ونیر در واقع یک لایه پوششی است که اغلب به منظور زیبایی یا ترمیم، روی سطوح مختلف دندانی قرار داده می‌شود. ما انواع مختلفی ونیر داریم که مهم‌ترین آن‌ها، لمینت دندان (ونیر سرامیکی) و ونیر کامپوزیت‌ها هستند. این مقاله به صورت اختصاصی درباره لایه‌های پوششی کامپوزیت دندان است.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت یک نوع ماده بسیار پرکاربرد در دندانپزشکی است که ما در درمان‌های ترمیمی؛ به طور گسترده از آن استفاده می‌کنیم. زمانی که بخواهیم از کامپوزیت به عنوان یک لایه پوشاننده دندانی یا ونیر استفاده کنیم، اصطلاحاً به آن ونیر کامپوزیت دندان می‌گوییم. بنابراین منظور از کامپوزیت ونیر، استفاده از مواد کامپوزیت ترمیمی، به عنوان ونیر و پوشاننده سطوح دندانی است.

چرا از کامپوزیت‌ها به عنوان ونیر استفاده می‌کنیم؟

  • از این ونیرها، به صورت گسترده برای برطرف کردن عیوب ظاهری و نواقص دندانی زیر استفاده می‌شود:
  • وجود فاصله بین دندان ها (فاصله بیشتر از 0.5 میلی‌متر که معمولاً بین دندان‌های جلویی وجود دارد)
  • ترک خوردگی سطوح دندانی مخصوصاً در جلو
  • شکستگی دندان
  • بازسازی دندان‌هایی که دچار آسیب حداکثری شده‌اند
  • دندان‌های لب پر شده
  • کوتاهی دندان‌ها
  • کج بودن جزئی دندان به طوری که نیازی به ارتودنسی دندان نباشد
  • و …

بیشتر بخوانید :

هزینه لمینت دندان چه قدر است ؟

مزایا

با قرار گرفتن لایه های کامپوزیتی روی دندان ها، اکنون دندان آسیب دیده یا مشکل دار مستحکم شده و زیباتر از قبل به نظر می رسد. با سپری کردند چنین درمانی طرج لبخند شما بهتر خواهد شد و به این شکل اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد.

معایب

ونیر کامپوزیت ها ذاتاً دارای ماهیت (جذب آب) هستند. یعنی به صورت جزئی آب را به خود جذب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند رنگدانه غذاها و نوشیدنی‌هایی که ما می‌خوریم را نیز به خود جذب کنند. بنابراین این ونیرها به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و نسبت به حالت اولیه خود رنگشان کمی برمی‌گردد.

خاصیت جذب رنگدانه‌ها باعث می‌شود که ما متخصصان ترمیمی و زیبایی، کامپوزیت ونیرها را برای برخی از افراد مناسب ندانیم و به عنوان یک گزینه جایگزین، لمینت سرامیکی را به آن ها پیشنهاد دهیم. مثلا افراد زیر کاندید مناسبی برای نصب این نوع ونیره نستند:

افرادی که به استعمال دخانیات عادت دارند

افرادی که سوء مصرف نوشیدنی های الکلی دارند

عزیزانی که قهوه زیاد می نوشند

و …..

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 275 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:29

برای اینکه بتوانید یک کلینیک برای مدیریت مشکلات دندانپزشکی (متناسب با نیازهای خود) را پیدا کنیم معیارهای زیر را (که در ادامه توضیح داده شده اند) مد نظر داشته باشید:

محیط و فضای کلینیک

میزان رضایت مراجعان کلینیک

نحوه پرداخت هزینه ها

تعداد دندانپزشکان و متخصصان

تعداد بیمه های طرف قرارداد

پرسنل کلینیک

موقعیت جغرافیایی کلینیک

شفافیت در ارائه هزینه ها

محیط و فضای کلینیک

به دلیل حساسیت بالای مراجعان و بیماران در مراکز درمانی، ترجیحا فضای یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی باید آرام و بدون هیچ سرو صدای اضافی باشد. به جز این، موارد زیر باید حتما در یک کلینیک در دسترس باشد:

سالن انتظار مجهز و بزرگ

رنگ بندی مناسب سطوح و فضا

امکانات ضدعفونی دست

تجهیزات سرگرم کننده برای مراجعان و مخصوصا کودکان (مانند صفحه نمایشگر)

در صورت وجود فضای بازی کودکان (برخی از کلینیک ها چنین فضایی دارند)

رضایت مراجعان

با توجه به اینکه یک کلینیک بیشتر خدمات دندانپزشکی را ارائه می دهد و مراجعان و بیماران زیادی هر روزه به آنجا مراجعه می کنند. هر چقدر میزان رضایت مراجعین از ارائه خدمات کلینیک بالاتر باشد نشان دهنده خوب بودن آن کلینیک دندانپزشکی است.

بنابراین حتما رضایت مراجعان یک کلینیک را ارزیابی کنید (مخصوصا اگر قصد دارید به خاطر کودک خود به آن کلینیک مراجعه کنید، ارزیابی اهمیت بیشتری پیدا می کند.)

موقعیت مطب

برای مسائل زیبایی و ترمیم دندان که عموما غیر اورژانسی تلقی می شوند، نیازی نیست که حتما نزدیک ترین کلینیک به خانه خود را انتخاب کنید و می توانید حتی دورترین اما بهترین کلینیک دندانپزشکی را انتخاب کنید.

اما اگر برای مسائل اورژانسی بهتر است که یک کلینیک نزدیک انتخاب کنیم. کلینیکی که به سادگی با ماشین بتوانید آن را پیدا کنید و رفت و آمد به آنجا سخت نباشد. بنابراین در حین انتخاب یک کلینیک حتما موقعیت جغرافیایی را مد نظر داشته باشید.

تعداد دندانپزشک و متخصص

برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می کنند دندانپزشکی عمومی قادر است هر کاری برای دهان و دندان ما انجام دهد، اما ما، متخصصان زیادی داریم که به صورت تخصصی بسیاری از پروسه های دندانپزشکی را انجام می دهند.

این روزها دندانپزشکان عمومی واقعا کارهای عمومی را انجام می دهند و فضا را برای متخصصان دوره دیده باز گذاشته اند. هرچند که این متخصصان کارشان مستقل از دندانپزشکان عمومی است، اما همواره با آن ها همکاری می کنند. و در یک کلینیک دندانپزشکی، علاوه بر تعداد زیادی دندانپزشک عمومی، تعدادی متخصص نیز وجود دارند که با همکاری هم، تمام امورات مرتبط با دهان و دندان و حتی فک و صورت را مدیریت می کنند.

در یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه متخصصانی خدمات ارائه می دهند؟

به طور کلی، ما 8 دندانپزشک عمومی و متخصص داریم که قاعدتا در یک کلینیک که عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی شهر شما را یدک می کشد باید همه این 7 متخصص حضور داشته باشند:

دندانپزشک عمومی

متخصص دندانپزشکی اطفال یا دندانپزشک کودکان

متخصص ارتودنسی دندان

پریودنتیست (متخصص لثه)

متخصص ریشه درمانی (اندودنتیست)

آسیب شناس دهان

جراح دهان، فک و صورت

متخصص پروتز دندان یا پروستودنتیست

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان

پرسنل کلینیک

اهمیت پرسنل مطب را حتما درک کنید. در انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب نه تنها به  حضور متخصصان حاذق و با اخلاق توجه کنید، که به حضور پرسنل نیز توجه زیادی داشته باشید.

شما و اعضای خانواده شما به همان اندازه که با پزشک در ارتباط هستید با پرسنل نیز ارتباط خواهید داشت. این مهم است که پرسنل رفتار حرفه ای داشته بوده و نسبت به وظایف و مسئولیت های خود در برابر شما متعهد باشند.

کلینیک که پرسنل با اخلاقی ندارد و یا مسئولیت های خود را به درستی انجام نمی دهند (برای مثال با مراجعان رفتار خوبی ندارند) قطعا در شان شما و خانواده شما نیست. بنابراین حین انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب ارزیابی پرسنل را فراموش نکنید.

بیمه های تحت پوشش

متاسفانه بیشتر کلینیک های دندانپزشکی هزینه ها را به صورت آزاد حساب می کنند. اغلب یا اصلا با هیچ بیمه ای طرف قرارداد نیستند یا اینکه تعداد بیمه هایی که با آن ها قرارداد دارند کم است.

به دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی کلینیکی برای شما بهتر است که با بیمه یا بیمه های شما طرف قرارداد باشد. علاوه بر این اگر با بیمه تکمیلی نیز طرف قرارداد باشد هزینه ها برای شما به مراتب کمتر خواهد بود.

انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب که هم درمان را به خوبی انجام می دهد و هم طرف قرارداد با بیمه شما است بسیار تصمیم مناسبی خواهد بود.

شفافیت در ارائه هزینه ها

بهتر است کلینیک ها جزئیات هزینه خدمات ارائه شده خود را در معرض دید مراجعان قرار دهند تا آن ها بتوانند با دید بهترین تصمیم گیری کنند و بدانند برای خدمتی که دریافت می کنند چقدر باید هزینه بدهند.

متاسفانه برخی از کلینیک ها بدون شفافیت در ارائه هزینه خدمات خواسته یا ناخواسته ممکن است باعث وارد شدن صدمه مالی به بیماران شوند. این موضوع مخصوصا درباره خدماتی مانند کاشت ایمپلنت دندان، لمینت دندان یا ارتودنسی دندان می تواند به بیمار ضربه مالی بزند.

منبع : https://vrgl.ir/EkQAQ

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 204 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:25

کش ها در واقع یکی از انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی دندان  ساده اما موثر محسوب می‌شوند. به این کش ها باند یا الاستیک ارتودنسی هم میگویند. ما با کمک این کش ها به دندان ها فشار وارد میکنیم تا به تغییر جهت و موقعیت آن ها کمک کنیم. این کش های الاستیک معمولا بین براکت های پایین و و بالا قرار میگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگی دندان ها در فکین بالا و پایین کمک میکنند.

جنس کش های ارتودنسی دندان از چیست؟

مواد اولیه این کش ها هم میتواند لاتکس باشد و هم مواد غیرلاتکسی. اما ما بیشتر از کش هایی استفاده میکنیم که از جنس لاتکس هستند. اگر کسی به لاتکس حساسیت داشته باشد ما از کش های غیرلاتکسی برای او استفاده خواهیم کرد. کش های لاتکسی معمولا رنگی متمایل به زرد دارند.

نحوه عملکرد کش ارتودنسی چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که این کشهای نازک و کوچک چگونه میتوانند دندان های ما را مرتب کنند درحالی که براکت ها با آن همه ابهت و استحکام به زود اینکار را انجام میدهند؟ سوال خوبی است. در جواب باید گفت که همه دستگاه های ارتودنسی با هدف خاصی استفاده میشود. شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که الاستیک ارتودنسی نمیتواند به تراز شدن دندان هایتان کمک کند اما اینطور نیست. این کش ها به صورت متناوب با وارد کردن فشاری هرچند محدود میتوانند دندان های ما را به صورت نامحسوس جابجا کنند. اما خودشان به تنهایی چنین عملکردی ندارند بلکه حتما باید در کنار بریس ها استفاده شوند.

چه وقت هایی باید از کش ارتودنسی استفاده کرد و مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی باید چقدر باشد؟

این الاستیک ها بهتر است که هیمشه و به صورت مداوم به براکت ها متصل شوند. هرچقدر بیشتر از این کش ها استفاده کنید، طول درمان شما نیز نسبتا کمتر خواهد شد. توصیه می کنیم که حتی حین خوردن غذا نیز همچنان از کش استفاده کنید. اگر نمیتوانید با وجود آن ها چیزی بخورید آن ها را بردارید. اما بلافاصله بعد از خوردن غذا دوباره آن ها را متصل کنید. سعی کنید در طول خواب هم حتما کش را در نیاورید. اما به این نکته توجه کنید که چون تعداد زیادی کش به شما داده شده است، برای حفظ خاصیت کشسانی آن ها، حتما در طول روز دست کم 3 بار آن ها را تعویض کنید تا شل نشوند یا از کار نیافتند.

مزایای کش ارتودنسی دندان

کش ها معمولا چندان به چشم نمی آیند و کسی متوجه آن ها نمی شود مگر اینکه کش رنگی داشته باشید

کشها معمولا منعطف هستند و به فک ها آسیبی نمیزنند

به راحتی میتوان آن ها را تعویض کرد

برای اصلاح اغلب مشکلات ارتودنسی در کنار سایر دستگاه ها میتوانند مفید باشند

کش ها واقعا ارزانند و در تعداد بالا قابل تهیه هستند

اگر دوست دارید ارتودنسی رنگی داشته باشید دست شما در انتخاب رنگ کش آن ها باز است.

معایب کش ارتودنسی

اگر در کنار بریس ها از الاستیک ارتودنسی استفاده می کنید احتمالا در خوردن غذاهای جامد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند به مشکل بر میخورید و باید کش را دربیاورید.

ممکن است با گذاشتن کش تا مدتی دچار زخم در دهان شوید اما طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد

منبع : سایت دختر خدیوی – متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 212 تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1400 ساعت: 20:04

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، بریج دندان یکی از روش های جایگزین کردن دندان است که میتوانید به جای دندانی که اخیرا از دست داده اید از آن استفاده کنید. به دلیل پایین بودن هزینه بریج در مقایسه با سایر روش های جایگزینی دندان از جمله ایمپلنت ها، معمولا از بریج بیشتر استفاده میشود.

بریج دندانی چگونه جای خالی را پر میکند؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک پل دندانپزشکی شکاف و فاصله ای که بین دو دندان وجود دارد را میبندد و به مانند پلی بین دو دندان عمل میکند. به دلیل اینکه این دندان های مصنوعی نوعی رابط بین دندانی و پر کننده جای خالی هستند به آن ها بریج میگویند. (بریج در انگلیسی یعنی پل به همین دلیل ما در فارسی به آن ها پل های دندانی هم میگوییم.)

بریج دندانی شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که به هم متصل شده و در جای خالی دندانی که دیگر وجود ندارد قرار میگیرد. پل ها معمولا به دندان های مجاور متصل میشوند (از پشت) یا اینکه بر روی ایمپلنت ها دندانی سوار میشوند.

آشنایی با مزایای بریج دندانی

ادامه مقاله را بخوانید تا با 5 تا از فواید و مزایای بریج دندانی آشنا شوید.

لبخند شما را ترمیم کرده و به افزایش سلامتی دهان و دهان کمک میکند

از این پل ها معمولا برای پر کردن جای خالی دندان های جلو استفاده میشوند. کسانی که سال ها است یک یا چند دندان جلویی خود را از دست داده اند خوب میدانند که اگر این دندان ها افتاده باشند زیبایی لبخند به شدت کاهش میابد و اعتماد به نفس را نیز میکاهد. خوشبختانه با کمک مزایای بریج دندان قادر خواهید بود که دوباره مثل سابق زیبایی لبخندتان را بازیابید. این تنها یکی از فواید پل دندانی است، از آنجا که بریج ها میتوانند هم از طرف دندان های مجاور حمایت شوند و هم آن ها را حمایت کنند، میتوان به این نتیجه رسید که بریح ها میتوانند مانع از بروز آسیب به سایر دندان های سالم شما شوند. و این یعنی افزایش سلامت دهان و دندان.

به بهبود گفتار یا وضوح صحبت کردن شما کمک میکند

از بزرگترین فواید پل دندانی کمک به بهبود گفتار و وضوح تلکم است. کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند معمولا نمیتوانند با وضوح صحبت کنند و در بیان برخی حروف یا کلمات دچار مشکل هستند. چرا؟ زیرا دندان ها نقش مهمی درایجاد کلمات و ادای آن ها دارند. اگر دندان نباشد قطعا گفتار تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین اگر دندان جلوی خود را از دست داده اید و در صحبت کردن مشکل دارید بهبود گفتار را یکی از مزایای بریج دندان بدانید. هرچقدر بهتر بتوانیم صحبت کنیم نیز روابط اجتماعی بهتری خواهیم داشت و این یعنی افزایش اعتماد به نفس.

به حفظ سلامتی بافت استخوانی فک کمک میکند.

تصور اغلب افراد این است که این استخوان فک است که دندان ها را سالم نگاه میدارد. اما این یک رابطه دو طرفه است. یعنی به همان میزان که فک برای دندان ضروری است وجود ریشه دندان هم برای استخوان فک ضروری است. بافت استخوانی فک برای سالم ماندن، به ریشه دندان نیاز دارد. بعد از کشیده شدن دندان بافت استخوانی فک کم کم دچار پراکندگی شده و سست میشود. (به دلیل حرکت سایر دندان ها). اما یکی از مزایای بریج دندان جلوگیری از این حرکت و حفظ سلامتی دندان ها است. کسانی که دندان های کجی دارند و دندان خود را نیز از دست داده اند میتوانند با ترکیب ارتودنسی دندان و بریج به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

هزینه های شما را کاهش میدهد

در مقایسه با سایر روش های جایگزین دندان مثل ایمپلنت دندان، بریج دندان یک مزیت مثبت دیگر دارد و آن هزینه پایینش است. هزینه بریج معمولا کم است و نه تنها جایگزین خوبی است بلکه شما را از پرداخت هزینه های دیگری مثل ارتودنسی دندان (به خاطر کج بودن دندان ها)، بیماری لثه و پوسیدگی دندان (به خاطر تشکیل پلاک در محل دندان از دست رفته) و …. باز میدارد.

بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی دنیا

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 288 تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1400 ساعت: 19:58

ایمپلنت دندان مهمترین و البته بهترین روش جایگزین دندان کشیده شده یا از دست رفته است و مانند ارتودنسی دندان از پروسه های گرانقیمت دندانپزشکی است. ایمپلنت ها می توانند جای دندان را گرفته و دقیقا همان عملکرد و همان ظاهری که دندان طبیعی دارد را داشته باشند. در این مقاله با هزینه ایمپلنت دندان مطابق تعرفه سال ۱۴۰۰ آشنا خواهید شد. (تاکید بر قیمت ایمپلنت در سال ۱۴۰۰ است. قیمت ها اپدیت شده فروردین هستند)

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰براساس کشور سازنده

در ایران از برندهای مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود. مهمترین برندها آمریکایی، سوئیسی، آلمانی و کره ای است. هزینه ایمپلنت دندان به طور خلاصه به ازای هر واحد ایمپلنت در جدول زیر درج شده است.

هزینه ایمپلنت آمریکایی

ایمپلنت های ساخته شده در کشور آمریکا از بهترین جنس و مشخصات هستند. قیمت ایمپلنت آمریکایی مانند زیمر و بایو همانطور که در جدول بالا میبینید بین ۵ تا ۷ میلیون تومان متغیر است. ایمپلنت هایی که در کشورهای اروپایی ساخته میشوند بسیار باکیفیت هستند و به طور میانگین هزینه ای بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به ازای هر واحد دارند. در جدول زیر قیمت ایمپلنت اروپایی را مشاهده میکنید.

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

آمریکایی ۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت های ساخت کشور آمریکا

هزینه ایمپلنت اروپایی

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

قیمت ایمپلنت آلمانی (با کمترین میزان تغییر قیمت)           ۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه ایمپلنت سوئیسی        ۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت فرانسوی        ۵,۵۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت ایتالیایی          ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت اسپانیایی (درجه دوم)     ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت دندان اروپایی

ایمپلنتهای ساخت کشورهای آسیایی به دو دسته تقسیم میشوند. اول نمونه های باکیفیت مانند انواع کره ای که هم پای ایمپلنت های آمریکایی و اروپایی هستند و دوم نمونه های بیکیفیت یا با کیفیت کمتر مانند ایمپلنت ایرانی و چینی که جزء ایمپلنت ارزان قیمت هستند و باید حین انتخاب آن ها هوشیار باشید.

کشور سازنده        قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

قیمت ایمپلنت کره ای در سال ۱۴۰۰    ۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه ایمپلنت ایرانی           ۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت ایمپلنت چینی (بیکیفیت ترین ایمپلنت ها با هزینه پایین. اینا اصلا توصیه نمیشن)   ۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

تعرفه ایمپلنت دندان آسیایی

سایر تعرفه های ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

برای اینکه ایمپلنت دندان کاشته شود در اغلب مواقع نیاز به انجام عمل جراحی و سایر درمان های دندانپزشکی است. هر کدام از این درمان ها نیز هزینه های جداگانه ای دارند که در مجموع به هزینه ایمپلنت دندان اضافه میشود. این درمان ها و هزینه هر کدام را در جدول زیر ببینید.

نوع پروسه          قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۰

جراحی لیفت سینوس به روش “بسته” به ازای هر واحد ایمپلنت        ۴۰۰,۰۰۰ تا ۶۵۰,۰۰۰ تومان

جراحی لیفت سینوس به روش “باز” به ازای هر واحد ایمپلنت دندان   ۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

بن اکسپنشن یا ترمیم و بازسازی استخوان          ۱۵۰,۰۰۰ تا ۴۵۰,۰۰۰ تومان

جراحی بن اکسپنشن به ازای هر واحد ایمپلنت     ۳۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان

یک دست دندان کامل اوردنچر (مصنوعی بر پایه ایمپلنت) ۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان

پانتیک    ۵۰۰,۰۰۰ تا ۷۵۰,۰۰۰ تومان

اضافه کردن ممبرین            ۳۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان

منبع : دندانه

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 327 تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1400 ساعت: 19:55

ارتودنسی دیمون شبیه همان ارتودنسی ثابت با کمک بریس های سنتی است. با این حال، چند مزیت اضافی در این روش وجود دارد. بریس دیمون سریعتر دندانها را حرکت می دهد و به افراد این امکان را می دهد تا به سرعت لبخند خود را بهبود ببخشند و سپس با یک لبخند زیباتر به زندگی ادامه دهند.

چیزی که این سیستم را متمایز میکند بریس دیمون است

برخی فکر می کنند که دیمون نوعی ارتودنسی متحرک است اما سیستم دیمون در واقع ارتودنسی ثابت هستند. در ارتودنسی خودتنظمی از براکت های دیمون استفاده می شود. این براکت ها ابزارهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارا می باشند.

تفاوت ارتودنسی معمولی با ارتودنسی دیمون چیست؟

برخلاف براکت های سنتی که به طور منظم باید سفت و تنظیم شوند. براکت های دیمون از یک مکانیزم کشویی استفاده می کنند که در آن سیم به براکت متصل می شود و همانطور که دندان ها در حال تراز شدن هستند. این براکت ها نیز به صورت طبیعی حرکت می کنند.

این قابلیت موجب راحتی ، ظاهر بهتر و توانایی مهیا کردن نتایج بهتر در زمان کمتر می شود. بریس دیمون از روش های متنوعی برای حرکت دادن دندان ها به محل درستشان استفاده می کنند. این سیستم از 3 نوع براکت رنگی، شفاف و فلزی استفاده میکند. اگر از براکت های شفاف و همرنگ دندان در دیمون استفاده شود میتوان نوع درمان شما را ارتودنسی نامرئی در نظر گرفت.

قیمت ارتودنسی دیمون چقدر است؟

با توجه به اینکه سیستم دیمون سازوکاری متفاوت از بریس های معمولی دارد هزینه های آن نیز به طبع متفاوت از هزینه ارتودنسی معمولی است.

هزینه ارتودنسی دیمون به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما باید برای تخمین یا برآورد آن به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. با این حال به طور قطع هزینه سیستم دیمون چند میلیونی بیشتر از روش معمولی خواهد بود.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 168 تاريخ : دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت: 21:14

مهمترین روش های درمانی که یک متخصص ارتودنسی دندان  برای برطرف کردن مشکلات دهان، دندان و فک از آن ها یاری میگیرید در ادامه به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته اند:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایجترین و البته قدیمی ترین نوع ارتودنسی است. از قدیم الایام بریس های فلزی برای صاف کردن دندان ها استفاده میشده است. این بریس ها از اجزای مختلفی مثل سیم قوس دار، باند، الاستیک ها و براکت ها تشکیل شده اند. از آنجایی که توسط متخصص ارتودنسی به دندان ها متصل میشوند و تا پایان دوره درمان (صاف شدن کامل دندان ها) روی دندان ها باقی میمانند به آن ها ارتودنسی ثابت میگویند. رایجترین سیستم های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

بریس فلزی

بریس سرامیکی

بریس لینگوال

بریس دیمون

و

بیشتر بخوانید : عوارض ارتودنسی

ارتودنسی متحرک

گاهی اوقات مراجعانی داریم که یکی از شرایط زیر را دارند:

نوع مشکل و شدت آن جزئی است و برای مثال کج بودن دندان جزئی است

تاب و توان بریس ثابت را ندارند

متعهد به استفاده منظم از دستگاه ارتودنسی هستند

و

ما برای این افراد دستگاه هایی داریم که قابلیت جابجایی دارند و متحرکند. مراجع یا بیمار هر وقت دلش خواست میتواند دستگاه را بردارد و هر وقت خواست آن را سر جایش بگذارد. برای مثال حین غذا خوردن یا نوشیدن موقتا دستگاه ارتودنسی خود را برمیدارد و دوباره بعد از اتمام خوردن و نوشیدن آن را روی دندان هایش میگذارد. پلاک های شفاف یا نامرئی ارتودنسی نمونه ای از ارتودنسی متحرک هستند.

ارتودنسی نامرئی

حالا بیایید فرض کنیم که مراجع ما مشکل ارتودنسی دارد برای مثال دندان هایش کج است و یا اینکه فاصله بین آن ها وجود دارد و خلاصه یک مشکلی با دندان هایش دارد. این مراجع نیاز به درمان ارتودنسی دارد اما به ما میگوید که:

آقای دکتر من دوست ندارم که کسی متوجه شود من ارتودنسی کرده ام یعنی دوست ندارم کسی سیم کشی و بریس ارتودنسی من را ببیند. میشه دستگاه من رو طوری انتخاب کنید که کسی نبینه؟

ما برای این دسته از مراجعان از دستگاه هایی استفاده میکنیم که خواسته آن ها را برآورده کند. نمونه های رایج دستگاه هایی که ما برای این مراجعان توصیه میکنیم عبارتند از:

سیستم ارتودنسی سرامیکی

سیستم لینگوال یا پشت دندانی

الاینترها و اینویزیلاین ها (پلاک های شفاف ارتودنسی)

ریتینرها یا نگهدارنده

و

این ها درمان های رایج ارتودنسی نامرئی هستند که به یک متخصص ارتودنسی این اجازه را میدهند دندان های مراجعانش را بدون اینکه کسی متوجه آن ها شود صاف و یکدست کند.

منبع : سایت دکتر درویش پور – متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت: 21:11

خبر خوب این است که بیشتر افراد کاندیداهای خوبی برای کاشت ایمپلنت هستند. با این حال یک کاندید ایده آل باید حتما 4 شرط زیر را داشته باشد تا نتایج عمل به درستی رقم بخورد:

بافت لثه حتما باید سالم و مقاوم باشد

داشتن لثه کاملا سالم از اولین شرایط جراحی ایمپلنت است. لثه ها باید به اندازه کافی سالم باشند تا بتوانند به خوبی اطراف ایمپلنت را احاطه کنند تا هم از آن حمایت کنند و هم زیبایی طبیعی به دندان کاشته شد ببخشند.

با این حال اگر لثه شما مشکلی دارد (برای مثال بیماری لثه دارید) همچنان می توانید ایمپلنت بکارید. هر نوع بیماری و عارضه مرتبط با لثه را قبل از کاشت می توانید در یک کلینیک دندانپزشکی مجهز درمان کنید و پس از سلامتی کامل برای جراحی به متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه کنید.

اندازه، تراکم و ساختمان استخوان فک مناسب باشد

از آنجا که ایمپلنت در داخل استخوان فک کاشته می شود، باید به اندازه کافی بافت استخوانی با تراکم بالا وجود داشته باشد. سالم بودن بافت استخوان باعث می شود که استخوان بتواند بهتر ایمپلنت را احاطه کند.

حتی اگر به اندازه کافی بافت استخوانی نداشته باشید باز هم می توانید کاشت دندان با ایمپلنت را در نظر بگیرید. عمل پیوند و بازسازی استخوان می تواند هر مقدار بافت استخوانی که ما نیاز داریم را تامین کرده و ما را آماده انجام عمل کنید.

همچنین عمل لیفت سینوس قبل از جراحی ایمپلنت دندان در افرادی که با کمبود استخوان مواجه هستند می تواند بسیار راه گشا باشد.

در بعضی مواقع هم تراکم استخوان زیاد نیست و یا قطر آن کم است می توان از مینی ایمپلنت استفاده کرد که یک روش جدید و پر طرفدار محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با مینی ایمپلنت روی لینک کلیک کنید.

حتی الامکان سیگار و سایر دخانیات مصرف نشود

زمانی که بافت لثه، دندان یا استخوان آسیب می بیند و یا تحت عمل جراحی دچار تهاجم می شود، مدتی زمان لازم است تا این بافت ها ترمیم شوند. طی این مدت هر عامل داخلی یا خارجی که باعث کاهش جریان خونرسانی و تغذیه به این بافت ها می شود، می تواند روند ترمیمی را با مشکل مواجه کند.

و از آنجا که عمل کاشت ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی در نظر گرفته می شود که هم لثه و هم استخوان درگیر هستند، استعمال هرگونه دخانیات شامل سیگار روند بهبود را به شدت با مشکل مواجه می کند. بنابراین یک کاندید ایده آل بهتر است که سیگار نکشد.

شخص باید متعهد به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان باشد

ایمپلنت کاشته شده به همان میزان که یک دندان واقعی و طبیعی نیاز دارد، باید مراقبت و نگهداری شود. بنابراین افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی می کنند کاندید خوبی هستند و افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و توجه کمتری به دستورالعمل ها و توصیه های متخصص ایمپلنت دارند کاندید خوبی برای انجام این عمل نیستند.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 304 تاريخ : دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت: 21:07

اینویزیلاین چیست؟

اینوزیلاین یا (Invisalign) از جدیدترین دستگاه های ارتودنسی دندان هستند که به جهت صاف و یکدست شدن دندان های کج و سایر مشکلات جزئی تا متوسط دندان ها مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها به پلاک ارتودنسی شفاف نیز شهرت دارند که به جاجایی و صاف شدن تدریجی دندان ها کمک زیادی میکنند. به این دستگاه های اصطلاحا  الاینر یا تراز کننده (aligners) نیز میگویند. هرجا نام الاینر شنیدید بدانید منظور چیزی مشابه با اینویزیلاین ها است. موضوع اصلی این مقاله نیر هرچند بررسی تفاوت ریتینر و اینوزیلاین ها است اما تاکید ما بیشتر بر روی اینویزیلاین است.

مزایای اینویزیلاین ها

فواید زیادی برای این سیستم وجود دارد اما به نظر میرسد 4 مزیت زیر باعث  شده  که خیلی ها رو به استفاده از این سیستم ارتودنسی بیاوررند:

نامرئی یا شفاف هستند و به سختی توسط دیگران قابل شناسایی یا تشخیصند.

قابل جابجایی هستند یعنی هنگام خوردن مواد غذایی میتوانید آن ها را بردارید

نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارند (در مقایسه با ارتودنسی ثابت)

درد و ناراحتی کمتری دارند

معایب اینویزیلاین ها

3 مورد از قابل توجه ترین معایب این سیستم در مقایسه با ارتودنسی نامرئی عبارت است از:

به تاخیر افتادن صاف شدن دندان ها یا طولانی تر شدن دوره درمان (اگر شخص فراموش کند روزانه 22 ساعت از این دستگاه ها استفاده کند دوره درمان زیاد میشود. بیم این میرود که برخی از استفاده کننده ها نتوانند مطابق دستورالعمل ها از این دستگاه ها استفاده کنند و طول درمانشان زیاد شود)

اگر بعد از خوردن نوشیدنی های گازدار و رنگ دهنده تمیز نشوند رنگ میگیرند.

هر روز باید حداقل 22 ساعت استفاده شوند

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

مهمترین تفاوت ریتینر و اینوزیلاین ها در نوع کاربرد آن ها است. همانطور که گفته شد اینویزیلاین ها را برای صاف کردن دندان ها استفاده میکنند اما برعکس آن ها، ما از ریتینر ها درست بعد از اتمام ارتودنسی دندان و صاف شدن آن ها استفاده میکنیم. از آنجا که بعد از ارتودنسی این امکان وجود دارد که دندان ها دوباره کج شوند باید از ریتینر ها برای ثابت شدن و ممانعت از حرکت آن ها استفاده شود. بنابراین ما از این دستگاه ها برای صاف ماندن دندان ها تا مدتی بعد از ارتودنسی استفاده میکنیم.

با وجود تفاوت ریتینر و اینویزیلاین ها، آن ها شباهت ظاهری زیادی دارند و هر دو شفاف، از جنس پلاستیک و پلاک ارتودنسی هستند.

دو تفاوت ریتینر و اینویزیلاین ها (تفاوت های اصلی دیگر)

اینویزیلاین ها برای اینکه بتوانند دندان های شما را صاف کنند باید هر دو هفته یکبار تعویض شوند و از یک اینویزیلاین جدید استفاده کنید. یعنی شما بیش از چند اینویزیلاین دارید. اما دقت کنید که ریتینر فقط یکی است که قالب دندان های صاف شده شما است.

هزینه این دو دستگاه نیز با هم بسیار متفاوت است. درحالی که اینویزیلاین ها جزء ارتودنسی های گرانقیمت هستند، ریتینرها جزء دستگاه های ارتودنسی ارزان به شما میروند. بنابراین تفاوت در هزینه ها را نیز به لیست تفاوت ریتینر و اینویزیلاین ها اضافه کنید.

منبع : سایت دکتر خدیوی بهترین متخصص ارتودنسی میرداماد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 200 تاريخ : يکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت: 1:01

قبل از هر چیز باید بدانید که بارداری می‌تواند از جهت منفی بر سلامت دندان‌ها تاثیر بگذارد بخصوص اگر مادر کلسیم کافی دریافت نکند پس – چه چکاپ دندانی قبل از بارداری انجام داده باشید یا نداده باشید- ممکن است در این دوران دچار مشکلات دندانی شوید. اما آیا دندانپزشکی بارداری بی‌خطر است؟

بله، نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه این یک عمل ضروری است. پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مسائلی هستند که باید سریعاً به آنها رسیدگی شود. تغییرات هورمونی، تغییرات رژیم غذایی، ابتلا به ژنژیونت بارداری و هوس‌هایی بارداری می‌توانند سلامت دهان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. بعلاوه برخی از مشکلات دندانی می‌تواند روی نوزاد در حال رشد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به خاطر عفونت شدید لثه در مادر باشد.

بیهوشی در دندانپزشکی بارداری

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی داشته باشید، هنوز هم می‌توانید با خیال راحت از بیهوشی برای آرامش و بی حس کردن درد استفاده کنید. فقط حتماً باید دندانپزشک را از بارداریتان مطلع کنید تا بتواند ماده‌ی بیهوشی و دُز مناسب آن را انتخاب کند. در دندانپزشکی بارداری از داروهای بیهوشی حاوی فلی پرسین اجتناب می‌شود، زیرا این ماده‌ی شیمیایی رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و منجر به تضعیف خون رسانی به جنین می‌شود.

بیشتر بخوانید : ترمیم و زیبایی دندان

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان، آخرین چاره برای دندانپزشکان است و در صورت امکان همواره تلاش می‌کنند از کشیدن دندان خودداری کنند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا کرم خوردگی بیش از حد آسیب دیده باشد به طوری که نتوان آن را ترمیم کرد، می‌تواند سلامت دهان شما را در معرض خطر قرار دهد و باید کشیده شود. نگران نباشید امکان کشیدن دندان در دندانپزشکی بارداری نیز وجود دارد. اما دندانپزشک ممکن است سه ماهه‌ی دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل برای این کار توصیه کند زیرا در انجام این روش درمانی باید از عکسبرداری استفاده شود.

عصب کشی در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به قسمت داخلی دندان شما در انتهای عصب برسد، می‌تواند بسیار دردناک باشد. عصب کشی دندان می‌تواند با برداشتن بافت آلوده و ترمیم دندان با تاج طبیعی، جلوی درد را بگیرد، بنابراین نیازی به کشیدن دندان نیست.

اگر نمی‌توانید درد دندان را تحمل کنید، می‌توانید عصب کشی را در هر مرحله از بارداری انجام دهید و نباید آن را به تأخیر بیاندازید. با این حال، از آنجایی که اشعه‌ی ایکس برای این کار استفاده می‌شود، زمان ایده آل برای انجام آن در سه ماهه‌ی دوم است.

بلیچینگ در بارداری

سفید کردن دندان‌ها ( بلیچینگ دندان ) در حین بارداری قابل انجام است، اما در دندانپزشکی بارداری توصیه می‌شود که تنها کارهای ضروری دندانی در این دوران انجام شود و انجام کارهای زیبایی را به بعد از زایمان موکول کنید.

اگر از کیت سفید کننده‌های خانگی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که غلظت پراکسید هیدروژن در ماده‌ی سفید کنند، بیش از شش درصد نباشد. غلظت‌های بالاتر می‌تواند باعث آسیب بافتی شود، مگر اینکه توسط یک متخصص تجویز شده باشد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 299 تاريخ : يکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت: 0:57

قبل از هر چیز باید بدانید که بارداری می‌تواند از جهت منفی بر سلامت دندان‌ها تاثیر بگذارد بخصوص اگر مادر کلسیم کافی دریافت نکند پس – چه چکاپ دندانی قبل از بارداری انجام داده باشید یا نداده باشید- ممکن است در این دوران دچار مشکلات دندانی شوید. اما آیا دندانپزشکی بارداری بی‌خطر است؟

بله، نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه این یک عمل ضروری است. پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مسائلی هستند که باید سریعاً به آنها رسیدگی شود. تغییرات هورمونی، تغییرات رژیم غذایی، ابتلا به ژنژیونت بارداری و هوس‌هایی بارداری می‌توانند سلامت دهان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. بعلاوه برخی از مشکلات دندانی می‌تواند روی نوزاد در حال رشد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به خاطر عفونت شدید لثه در مادر باشد.

بیهوشی در دندانپزشکی بارداری

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی داشته باشید، هنوز هم می‌توانید با خیال راحت از بیهوشی برای آرامش و بی حس کردن درد استفاده کنید. فقط حتماً باید دندانپزشک را از بارداریتان مطلع کنید تا بتواند ماده‌ی بیهوشی و دُز مناسب آن را انتخاب کند. در دندانپزشکی بارداری از داروهای بیهوشی حاوی فلی پرسین اجتناب می‌شود، زیرا این ماده‌ی شیمیایی رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و منجر به تضعیف خون رسانی به جنین می‌شود.

بیشتر بخوانید : ترمیم و زیبایی دندان

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان، آخرین چاره برای دندانپزشکان است و در صورت امکان همواره تلاش می‌کنند از کشیدن دندان خودداری کنند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا کرم خوردگی بیش از حد آسیب دیده باشد به طوری که نتوان آن را ترمیم کرد، می‌تواند سلامت دهان شما را در معرض خطر قرار دهد و باید کشیده شود. نگران نباشید امکان کشیدن دندان در دندانپزشکی بارداری نیز وجود دارد. اما دندانپزشک ممکن است سه ماهه‌ی دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل برای این کار توصیه کند زیرا در انجام این روش درمانی باید از عکسبرداری استفاده شود.

عصب کشی در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به قسمت داخلی دندان شما در انتهای عصب برسد، می‌تواند بسیار دردناک باشد. عصب کشی دندان می‌تواند با برداشتن بافت آلوده و ترمیم دندان با تاج طبیعی، جلوی درد را بگیرد، بنابراین نیازی به کشیدن دندان نیست.

اگر نمی‌توانید درد دندان را تحمل کنید، می‌توانید عصب کشی را در هر مرحله از بارداری انجام دهید و نباید آن را به تأخیر بیاندازید. با این حال، از آنجایی که اشعه‌ی ایکس برای این کار استفاده می‌شود، زمان ایده آل برای انجام آن در سه ماهه‌ی دوم است.

بلیچینگ در بارداری

سفید کردن دندان‌ها ( بلیچینگ دندان ) در حین بارداری قابل انجام است، اما در دندانپزشکی بارداری توصیه می‌شود که تنها کارهای ضروری دندانی در این دوران انجام شود و انجام کارهای زیبایی را به بعد از زایمان موکول کنید.

اگر از کیت سفید کننده‌های خانگی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که غلظت پراکسید هیدروژن در ماده‌ی سفید کنند، بیش از شش درصد نباشد. غلظت‌های بالاتر می‌تواند باعث آسیب بافتی شود، مگر اینکه توسط یک متخصص تجویز شده باشد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 294 تاريخ : يکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت: 0:57